Meedraaien in het team maakt de implementatie van het ECD echt succesvol

Veel organisaties worstelen met de vraag wat er nodig is om het ECD te laten functioneren. De huidige manier werkt niet, maar wat werkt dan wel? Of men wil bij de aankoop van een nieuw ECD de garantie hebben dat de juiste keuze gemaakt wordt en het resultaat optimaal is. Niet gebruikelijk, maar door De Zorgstrategen nu júist als effectief middel ingezet, is het letterlijk meedraaien in het team. Momenteel loop ik bijvoorbeeld 16-24 uur per week mee op de werkvloer van een verpleeghuis waar ik verantwoordelijk ben voor de implementatie van het ECD.

‘Even een ochtendje knoppentraining werkt niet’

Werken met een ECD leer je niet door even een ochtendje een zogenaamde ‘knoppentraining’ te volgen. Zo’n cursus waarbij je snel geleerd wordt hoe de software werkt. Ten eerste beklijft het niet goed. Ten tweede, het is maatwerk. Immers, niet iedereen leert op dezelfde wijze theorie en niet iedereen is digitaal even vaardig. Als het personeel vervolgens in de praktijk tegen zaken aanloopt waarbij ze niet weten hóe het ECD te gebruiken of het verkeerd gaan gebruiken, ontstaan er nieuwe problemen. Om dat te voorkomen, loop ik mee op de werkvloer. Dat betekent dat ik soms weer letterlijk zelf aan het bed sta. Ik help het zorgpersoneel met zaken als aankleden, wassen en bedden verschonen, want alleen op die manier kan ik zien waar de zorgmedewerkers tegenaan lopen en hen daarbij helpen. Daarnaast biedt het mij de gelegenheid ervoor te zorgen dat ook daadwerkelijk iedereen bij het proces betrokken wordt.

Als voormalig verpleegkundige begrijp ik het proces

Doordat ik zelf als verpleegkundige heb gewerkt, kan ik me makkelijk verplaatsen in de mensen die moeten werken met het ECD. Het verlaagt ook de drempel voor zorgmedewerkers om mij iets te vragen.
Soms zijn er andere zaken die niet optimaal verlopen, bijvoorbeeld medicatieveiligheid. Juist doordat ik op de werkvloer meedraai, ben ik in staat deze dingen te constateren. Door dergelijke bevindingen te delen met de zorginstelling, kunnen wij tevens helpen om problemen te voorkomen.

ECD is een middel geen doel

Eigenlijk komt onze hulp al eerder om de hoek kijken. Wil een zorgorganisatie starten met een nieuw ECD, dan ondersteunen wij bij de keuze uit het enorme aanbod. Dankzij onze werkwijze, hebben wij veel verschillende ECD’s gezien. Deze kennis en ervaring zetten wij in om een goed advies uit te brengen: welk ECD sluit het beste aan bij deze organisatie en medewerkers?

De visie van De Zorgstrategen is dat elk traject wordt aangepast naar de zorgorganisatie en niet andersom. De wijze waarop ik werk, maakt dat we dit ook echt in de praktijk kunnen brengen.

De Zorgstrategen 2021 ©