Elk traject moet worden aangepast naar de zorgorganisatie en niet andersom
Sinds 2020 werk ik als kwaliteitsfunctionaris, backofficemanager en aankomend auditor bij De Zorgstrategen. Ik heb een grote passie voor kwaliteitsverbetering en werkte voorheen eveneens als kwaliteitsfunctionaris. Bij De Zorgstrategen voel ik mij als een vis in het water. De wijze waarop wij onze klanten begeleiden en de sfeer binnen het team is geweldig.
Mijn taak is ervoor te zorgen dat iedereen zo efficiënt mogelijk kan werken. Ik bied ondersteuning aan onze klanten, onderhoud het contact en de communicatie met onze partners en ben verantwoordelijk voor de backoffice.
Opvallend
De behoefte aan kwaliteitsverbetering blijkt groter te zijn dan ik voor mijn komst bij De Zorgstrategen had ingeschat. Gemeenten hechten bijvoorbeeld meer waarde aan een keurmerk dan je als buitenstaander zou denken. Zonder een certificering op het gebied van kwaliteitsmanagement, krijg je zelfs geen raamovereenkomst meer bij hen.
Het tweede dat mij opvalt, is hoe de ontwikkeling van onze klanten gelijkloopt aan de onze. Wij implementeren dezelfde normen als de zorginstellingen die wij hierin begeleiden. En net als onze klanten, wist ik wel dat het nodig is een kwaliteitskeurmerk te halen, maar nu zie én ervaar ik in de praktijk pas echt het grote belang hiervan. Wat ik goed vind aan onze werkwijze is dat wij iedereen bij het traject betrekken. Van het management tot de medewerkers, iedereen hoort betrokken te zijn.
Positief verrast
Wat mij positief heeft verrast, is de enorme betrokkenheid van De Zorgstrategen bij hun klant. Dit kun je als bedrijf wel beloven, maar het gaat erom dat je het ook echt dóet. Wij gooien niet zomaar wat over de schutting, maar gaan altijd voor optimaal contact en kennis. Zo zoeken wij binnen ons team echt bewust naar de contactpersoon waarbij de klant zich het meeste op zijn/haar gemak voelt.
Een ander voorbeeld is de prettige benadering van onze interne auditors. Laatst mocht ik met een van mijn collega’s mee. We troffen een enorm zenuwachtige auditee. Logisch, want men verwacht immers dat er gecontroleerd en beoordeeld gaat worden. Mijn collega nam alle tijd om haar eerst op haar gemak te stellen en de spanning weg te nemen. Vervolgens werd uitgebreid de tijd genomen de medewerkers enthousiast te maken. Hen laten zien dat ze er ook echt zelf iets aan zullen hebben.
Ik zie nu zelf dat de keus van De Zorgstrategen om alleen met mensen te werken die uit de zorg komen of zélf diverse trajecten doorlopen hebben, een hele goede is. Zo creëer je persoonlijke aandacht, wederzijds begrip, maar vooral ook inzicht in de zorgorganisatie.
Zo lopen sommige collega’s daadwerkelijk mee op de werkvloer. Anderen zijn onderdeel van het kwaliteitsteam van een zorgorganisatie en geven daarbij handvatten aan directie/management, maar ook aan medewerkers om te zorgen voor optimale organisatieontwikkeling.
De visie van De Zorgstrategen is dat elk traject moeten worden aangepast naar de zorgorganisatie en niet andersom. Ik kan alleen maar beamen dat deze visie daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht. Ik ben enorm blij onderdeel van De Zorgstrategen te mogen zijn.