Gelukkige medewerkers
Gelukkige medewerkers en gelukkige patiënten of cliënten gaan hand in hand
Gelukkige medewerkers zijn de drijvende kracht achter een succesvolle organisatie. Ze zijn vitaal, zetten een stapje extra, voelen zich verbonden en werken als trotse ambassadeurs aan het succes van de organisatie. Ze houden van hun werk én de organisatie!
Gelukkige medewerkers zijn medewerkers die zichzelf herkennen in de koers van de organisatie. Ze ervaren vrijheid, veiligheid, positieve emoties en werken plezierig samen. Ze voelen voldoening door het groeien en benutten van hun eigen talent en hebben het gevoel bij te kunnen dragen aan een hoger doel.
Werkgeluk in de zorg
Uit onderzoek blijkt dat het aandeel tevreden medewerkers in de zorg de laatste jaren afneemt. De zorgsector heeft te maken met grote uitdagingen, waaronder hoge werkdruk en veel werkstress. Dit is te wijten aan onderbezetting door afwezigheid of ziekte, en een hoog personeelsverloop in combinatie met een krappe arbeidsmarkt*.
De balans tussen patiënt- of cliënttevredenheid en medewerkerstevredenheid is ontregeld. Veel energie gaat vaak naar patiënten en cliënten, maar hoe gaat het met de mensen die zorg verlenen? Zijn ze gelukkig? Wat drijft medewerkers? Hoe blijven ze gemotiveerd om door te gaan? En hoe zorg je dat ze ook volhouden in lastige omstandigheden, bij hoge werkdruk, bij onderlinge onenigheid, bij een reorganisatie of fusie?
Het is tijd voor geluk
Het bekijken van mogelijkheden om werkdruk te verminderen is zeker belangrijk, omdat dit zeker het werkgeluk van medewerkers kan belemmeren. Echter, vaak zien we dat werkdruk als probleem wordt genoemd, maar dat er in kern een ander probleem speelt. Het werkelijk probleem is dat één aspect (of meerdere aspecten) van het model niet voldoende invulling krijgt (of krijgen): bijvoorbeeld onvoldoende voldoening halen uit het werk of vrijheid ervaren.
Doorbreek de vicieuze cirkel
Voorwaarde voor alles is dat de medewerker gelukkig is!
Wil je weten wat je als zorgorganisatie kunt doen om gelukkige werknemers te behouden en te voorkomen dat de belasting van de werknemers zal leiden tot uitval? Wil je weten wat jouw medewerkers drijft en hoe kun je ervoor kunt zorgen dat ze prettig samenwerken en goede zorg blijven leveren?
Maak werkgeluk onderdeel van jouw bedrijfsstrategie, neem direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Wist je dat…
- De belangrijkste reden voor uitstroom vertrek naar een andere werkgever is met: inhoudelijk interessanter of uitdagender werk, meer loopbaanmogelijkheden (andere of hogere functie) en/of meer ontwikkelings- en scholingsmogelijkheden*? En dat dit goed te voorkomen is met aandacht, meten en goed beleid. Het belang van goede instroom, doorstroom en uitstroom van je medewerkers. Investeer in ontwikkeling.
De Talent-Profielen Analyses van NSE Dynamicals kunnen hierbij bij ondersteunen. De motivatie analyse geeft snel en overzichtelijk weer of jouw medewerker nog tevreden is en voldoende wordt uitgedaagd in zijn huidige functie. Ook legt het de oorzaken bloot.