Kwaliteit & certificering

Kwaliteit is geen foto, maar een film. Kwaliteit ontstaat als je evalueert of je het goede hebt gedaan, daaruit leert en verbeteracties oppakt. Een managementsysteem helpt om wendbaar te zijn en te blijven focussen op ontwikkelen en dus verbeteren.

Het HKZ-certificaat wordt toegekend aan organisaties die hebben aangetoond dat ze aan eisen voldoen op het gebied van veiligheid, effectiviteit, cliënttevredenheid en professionaliteit.
Het bereiken van een HKZ Kleine Organisaties certificering toont aan dat voldaan wordt aan de kwaliteitseisen en dat de organisatie continu verbetert.
Een HKZ zorg en welzijn certificaat laat zien dat cliënten altijd centraal staan en dat de organisatie voldoet aan de kwaliteitseisen.
Het doel van ISO 9001:2015 is om een kader te bieden voor het opzetten, implementeren, onderhouden en verbeteren van een effectief kwaliteitsmanagementsysteem.
Wij kunnen de rol van kwaliteitsfunctionaris vervullen voor (zorg)organisaties zodat het kwaliteitsmanagement wordt geborgd.
Wij voeren interne audits uit voor veel zorgorganisaties. Zodoende krijgt men een onafhankelijk blik op het presteren van het kwaliteitssysteem.
PeerControl biedt een online oplossing die helpt bij het beheren en verbeteren van kwaliteitsprocessen. PDCA wordt inzichtelijk!

Een certificeringstraject wordt ingezet om verschillende redenen:

  • Om als zorgorganisatie te ontwikkelen en (blijven) te verbeteren.
  • Om aantoonbaar te voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Certificering wordt gevraagd door stakeholders (o.a. zorgverzekeraars, gemeenten).
  • Om structuur en een duidelijke taakverdeling te creëren binnen jouw organisatie.

Wij begeleiden zorgorganisaties bij het:

  • Implementeren van de Kwaliteitscriteria- en kaders:
  • Opzetten van een kwaliteitssysteem conform
    • HKZ Kleine Organisaties:
    • HKZ (Bv.Zorg en Welzijn,  VVT, Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)):
    • ISO9001:2015:
  • Onderhouden, borgen en het verbeteren van het kwaliteitssysteem:
  • Invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) en risicomanagement:
  • Organiseren van interne audits, proefaudits.
  • Wij hebben korte lijnen met verschillende certificerende instanties.

Hoe gaan wij te werk?

Elke organisatie is uniek, onze aanpak dus ook!

Geen traject bij De Zorgstrategen is hetzelfde, onze trajecten zijn maatwerk. Je bepaalt zelf de praktische invulling van het managementsysteem en hoe dit wordt gedocumenteerd. Op deze manier is jouw organisatie niet aangepast naar de normen, maar zijn de normen geïntegreerd in jouw organisatie. De doelstellingen en visie van jouw organisatie of praktijk staan altijd voorop. Wij passen onze ondersteuning aan jouw behoeftes en vinden het belangrijk dat jij straks je eigen kwaliteitssysteem begrijpt en dat je organisatie of praktijk iets oplevert. Onze experts zijn allemaal zorgprofessionals en weten hierdoor wat er speelt op de werkvloer en hoe veranderlijk de zorgwereld is. 

Ons traject bestaat uit verschillende stappen gebaseerd op de PDCA cyclus:

  1. Inventarisatie: in kaart brengen welke processen of onderdelen er al beschreven staan. 
  2. Opzetten en implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem: we stellen samen procedures op en geven je tips en trics om deze te implementeren binnen jouw organisatie. 
  3. Interne audit: voor een aantal normen is een interne audit een vereiste, lees hier mee voor interne audit (verwijzing)
  4. Directie/organisatiebeoordeling: wij schrijven samen met jou een organisatiebeoordeling;
  5. Certificering (externe audit): bij voorkeur begeleiden wij de externe audit door de certificerende instantie.

Heb je vragen of ben je geïnteresseerd in onze hulp neem dan via hier contact met ons op.

Veelgestelde vragen

De ISO 9001:2015 norm geeft iets meer ruimte voor eigen interpretatie, de HKZ Kleine Organisaties norm is wat strakker weggezet, het voordeel hiervan is dat de kaders duidelijker zijn. HKZ Kleine Organisaties is voor organisaties die minder dan 10 FTE hebben.

Onderdeel van de norm ISO 9001:2015 is een interne audit en prestatie indicatoren. Deze zijn voor HKZ Kleine Organisaties niet verplicht.

Wij hebben regelmatig contact via teams. Wij hebben bewust gekozen om elkaar meerdere momenten van bijv 1,5 uur te spreken en niet 1 hele dag.  Onze ervaring is dat het kwaliteitsmanangement systeem beter tot zijn recht komt als ontwikkelingen steeds kunnen worden gevolgd en begeleiding hierop wordt afgestemd. Wij werken via teams, in een gezamenlijke digitale omgeving en merken dat het door onze klanten positief wordt ervaren. Daar waar nodig of wenselijk, komen wij op locatie.

Onze experts zijn allemaal zorgprofessionals en weten hierdoor wat er speelt op de werkvloer en hoe veranderlijk de zorgwereld is. Onze trajecten zijn maatwerk en een persoonlijk benadering vinden wij erg belangrijk. Wij stellen een kwaliteitsmanagement systeem op vanuit de visie en missie van je organisatie.

Welk certificaat jouw bedrijf nodig heeft? Vraag het Mark!
De zorgstrategen Mark