Kwaliteit en certificeringen
Een certificeringstraject wordt om verschillende redenen ingezet, maar wat de reden ook is: een standaard aanpak volstaat niet. Je bepaalt zelf de praktische invulling van het managementsysteem en hoe dit wordt gedocumenteerd. Op deze manier is jouw organisatie of praktijk niet aangepast naar de normen, maar zijn de normen geïntegreerd in jouw organisatie of praktijk. De doelstellingen en visie van jouw organisatie of praktijk staan altijd voorop.
Een certificeringstraject wordt ingezet om verschillende redenen, waaronder:
- Certificering wordt van jou gevraagd door stakeholders (o.a. zorgverzekeraars, gemeenten);
- Je wilt als zorgorganisatie verbeteren en blijven verbeteren;
- Je wilt aantoonbaar voldoen aan wet- en regelgeving;
- Je wilt structuur en een duidelijke taakverdeling binnen jouw organisatie.
Kwaliteit is geen foto, maar een film.
Kwaliteit ontstaat als je evalueert of je het goede hebt gedaan, daaruit leert en verbeteracties oppakt. Een managementsysteem helpt om wendbaar te zijn en te blijven focussen op ontwikkelen en dus verbeteren.
Hulp nodig?
Wij begeleiden zorgorganisaties bij het:
- Implementeren van de Kwaliteitscriteria- en kaders;
- Opzetten van een kwaliteitssysteem conform HKZ, ISO en PREZO normen;
- Onderhouden, borgen en het verbeteren van het kwaliteitssysteem;
- Invoeren van een veiligheidsmanagementsysteem (VMS) en risicomanagement;
- Organiseren van interne audits, proefaudits.
Sturen op hoofdzaken, met oog voor bijzaken. Samen de richting uitstippelen en met volle kracht vooruit.
Is jouw organisatie al gecertificeerd en wil je blijven voldoen aan de normen en wetgeving? Wij begeleiden bij het behoud van het certificaat en dragen zorg voor een blijvend doeltreffend en effectief managementsysteem. Veel organisaties die wij begeleiden naar certificering, maken gebruik van het periodiek onderhoud managementsysteem.