HKZ certificering

HKZ, wat staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector, is een certificeringsnorm die organisaties in de zorgsector helpt om de kwaliteit van hun diensten te waarborgen en te verbeteren. Deze certificering is gebaseerd op heldere en gestandaardiseerde richtlijnen die ontworpen zijn om te verzekeren dat zorgorganisaties voldoen aan hoge normen van zorgverlening en continue verbetering.

Kwaliteit en certificering 11 basis elementen
Gratis download
Zij geloven in ons

Voor wie is de HKZ certificering?

Het HKZ-certificaat wordt toegekend aan organisaties die hebben aangetoond dat ze aan eisen voldoen op het gebied van veiligheid, effectiviteit, cliënttevredenheid en professionaliteit. Het proces om dit certificaat te behalen omvat zorgvuldige beoordelingen, evaluaties en audits om ervoor te zorgen dat de organisatie consistent hoogwaardige zorg biedt en voldoet aan wettelijke voorschriften.

De HKZ-norm is van toepassing op kwaliteitssystemen van organisaties, die zorg- of dienstverlening bieden in bijvoorbeeld de verpleging- en verzorgingshuizen, thuiszorg, geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg, mondzorg en fysiotherapie.

De Zorgstrategen is officieel HKZ partner

Per 1 februari 2016 is De Zorgstrategen officieel partner van HKZ. Voor het partnerschap gelden de volgende toelatingscriteria: 

  • Veel ervaring met het opzetten van kwaliteitssystemen;
  • Bewezen kennis van de (nieuwe) HKZ normen en HKZ systematiek;
  • Werken conform de HKZ-systematiek..

Wij bieden ondersteuning bij het opzetten van een kwaliteitssysteem conform HKZ norm en het onderhouden, borgen en het verbeteren van een kwaliteitssysteem.

5 stappen tot je HKZ certificaat

Ons traject bestaat uit verschillende stappen gebaseerd op de PDCA -cyclus:

  1. Inventarisatie: in kaart brengen welke processen of onderdelen er al beschreven staan. 
  2. Opzetten en implementeren van een kwaliteitsmanagementsysteem: we stellen samen procedures op en geven je tips en trics om deze te implementeren binnen jouw organisatie. 
  3. Interne audit: voor een aantal normen is een interne audit een vereiste, lees hier mee voor interne audit (verwijzing).
  4. Directie/organisatiebeoordeling: we schrijven samen met jou een organisatiebeoordeling.
  5. Certificering (externe audit): bij voorkeur begeleiden wij de externe audit door de certificerende instantie.

Heb je vragen of ben je geïnteresseerd in onze hulp neem dan via hier contact met ons op.

Referenties

Veelgestelde vragen over HKZ certificering

Geen traject bij De Zorgstrategen is hetzelfde, onze trajecten zijn maatwerk. Je bepaalt zelf de praktische invulling van het managementsysteem en hoe dit wordt gedocumenteerd. Op deze manier is jouw organisatie niet aangepast naar de normen, maar zijn de normen geïntegreerd in jouw organisatie.

De doelstellingen en visie van jouw organisatie of praktijk staan altijd voorop. Wij passen onze ondersteuning aan jouw behoeftes en vinden het belangrijk dat jij straks je eigen managementsysteem begrijpt en dat het je organisatie of praktijk iets oplevert.

Onze experts zijn allemaal zorgprofessionals en weten hierdoor wat er speelt op de werkvloer en hoe veranderlijk de zorgwereld is. In een persoonlijke kennismaking (via Teams) bespreken we jullie vraag, onze werkwijze en bespreken we de kosten van het traject.

De HKZ-certificering biedt voordelen voor zowel zorgorganisaties als hun cliënten. Het vergroot het vertrouwen van cliënten en hun families door hen de zekerheid te geven dat ze worden ondersteund in een omgeving die zich inzet voor kwaliteit en veiligheid.

Voor zorgorganisaties zelf biedt certificeringsproces een gestructureerd kader om de kwaliteit van zorg te waarborgen en te versterken.

Is jouw organisatie al gecertificeerd en wil je blijven voldoen aan de normen en wetgeving ook dan begeleiden we je naar het behouden van je certificaat en dragen zorg voor een blijvend en effectief management systeem.

Mark helpt je graag met vraagstukken over HKZ certificering
De zorgstrategen Mark