Van verpleegkundige tot zorgstrateeg

Al op de middelbare school kwam uit mijn beroepstesten het advies: “zorg” en “iets voor mensen betekenen”. Mij inschrijven voor de opleiding HBO-Verpleegkunde voelde dan ook als een logische stap. Met veel plezier heb ik vervolgens zes jaar gewerkt als verpleegkundige op de afdeling Neurochirurgie bij het Medisch Spectrum Twente. Daarnaast deed ik de studie Gezondheidswetenschappen en werd vicevoorzitter van de Verpleegkundige Adviesraad.
Echter, er kwam een moment waarop ik besefte niet tot aan mijn pensioen aan het bed te willen staan. Ik had meer uitdaging nodig, wilde graag verder groeien. Intern bleek dat echter lastig en daarom besloot ik buiten het ziekenhuis te gaan kijken.

Betrokkenheid bij veranderprocessen

Ik heb het vraagstuk “Hoe kan de zorg verbeterd worden?” altijd intrigerend gevonden. Hoe kan een organisatie de tevredenheid van haar medewerkers en van de patiënt/cliënt verhogen? Daar had ik vanuit mijn eigen ervaring natuurlijk wel ideeën over. Zo heb ik zelf als verpleegkundige ervaren dat zorgmedewerkers vaak niet betrokken worden bij de ontwikkeling en veranderprocessen binnen de organisatie. Rond diezelfde tijd werd kwaliteitsmanagement en informatiebeveiliging een steeds belangrijk wordend issue binnen zorgorganisaties. Dit alles maakte dat ik in 2010 begon als zelfstandig consultant om organisaties onder meer te helpen bij het invoeren van kwaliteitsmanagement en het verbeteren van het zorgproces.

Ervaringsdeskundigen en maatwerk

Dankzij mijn ervaring als zelfstandig consultant, merkte ik hoe belangrijk het is om de begeleiding van zorgorganisaties uit te laten voeren door ervaringsdeskundigen. In 2017 heb ik de stap van zelfstandig consultant naar de start van De Zorgstrategen gemaakt. Bij ons werken alleen mensen die uit de zorg komen of zélf diverse trajecten doorlopen hebben. Zo creëer je persoonlijke aandacht, wederzijds begrip, maar vooral ook inzicht in de zorgorganisatie. Wij willen namelijk geen standaard kunstje uitvoeren, maar maatwerk leveren: elk traject maken we passend bij de organisatie, haar medewerkers en de bedrijfsvisie. Verbeter- en veranderprocessen worden door ons zo organisch mogelijk geïmplementeerd. Daarom horen wij na afloop ook regelmatig van onze klanten: “Wij zagen er vreselijk tegenop, maar het viel reuze mee.”

Je zou kunnen zeggen dat de cirkel rond is. Ik heb namelijk op basis van mijn eigen ervaringen zelf een soort verbetermanagement toegepast. Dat heeft uiteindelijk geleid tot De Zorgstrategen waarmee ik de diensten exact op die wijze kan leveren waarvan ik zelf ervaren heb dat het optimaal werkt.

De Zorgstrategen 2021 ©